BNDeStem:

De mannen van het jaarlijkse Moerdijks Oldtimer Festival trekken het niet meer.

‘Met een traan in de ogen’ hebben ze besloten het festival nog maar eens in de twee jaar te houden.

Het dorpsfeest is met 15 tot 20 duizend bezoekers een van de grootste evenementen in de gemeente Moerdijk.
Het bestuur telt acht koppen en die kunnen het nog steeds groter wordende autofeest niet meer elk jaar organiseren.

Voorstander
,,Het bestuur is maar een klein clubje. Het zijn allemaal mensen met een eigen bedrijf of een baan. Niemand van ons is gepensioneerd”, zegt John van Dalen, bestuurslid van de stichting Nostalgisch Moerdijk.

,,De meeste bestuursleden zijn er voorstander van om het festival nu over te slaan en het om het jaar te gaan doen.”

Het Moerdijks Oldtimer Festival werd gehouden rond de haven, maar werd steeds groter. Het kost dan ook steeds meer moeite om de begroting van het feest (50.000 euro) rond te krijgen.

Natuurlijk zou de organisatie entree kunnen gaan heffen, maar dat stuit de mannen tegen de borst. ,,Het evenement is ooit opgezet om Moerdijk te promoten. Dan hef je geen entree”, zegt organisator Cor van Nispen.

Afsluiten
Maar hij realiseert zich ook dat als iedereen 2,50 euro entree betaalt, je al snel 37.500 tot 50.000 euro ophaalt. ,,Dan moet je het terrein afsluiten en poorten maken bij het kerkje, op de Zwaluwsedijk en op de Steenweg.

Maar dan heb je weer een team van tien, twaalf man extra nodig om de entrees te bemannen”, zegt Van Nispen, die daarmee aangeeft dat er al goed over is nagedacht en dat het definitieve besluit nog genomen moet worden.

Want: ,,Als je entree heft, heb je geld en dan verandert alles. Maar hoe zouden de sponsoren daarop reageren?”

Van Nispen geeft aan hoeveel werk er aan het grote festival zit. ,,Als we klaar zijn met opruimen, beginnen we al met de organisatie van het jaar daarop. Met dat opruimen zijn we een week bezig!”

Bovendien wordt het Oldtimer Festival in het laatste weekend van augustus gehouden. Voor veel vrijwilligers vakantietijd. Dus kan er geen 100 procent inzetbaarheid worden geëist.

Van Nispen en Van dalen zijn trots op hun festival: ,,Het heeft Moerdijk positief op de kaart gezet!”

Bron: http://www.bndestem.nl/moerdijk/oldtimer-festival-moerdijk-om-het-jaar~aa954c3f/

Bezoekersteller
  • 138885Totaal aantal bezoekers: